tisdag 31 maj 2011

Det blir bättre

Har precis via TV3 play sett sista avsnittet av "Det blir bättre".
Ett gråtprogram där kända svenskar berättat om hur dom har haft det jobbigt men att allt idag har ordnat sig.
Jag är lite irriterad över att man valt att kalla programmet just "Det blir bättre". Det känns lite som en stöld. Jag och många med mig satt och grät då man presenterade "orginalet" på QX-galan. Det var så stort och känslosamt. Efter att ha sett alla programmen tycker jag att man tappat lite av kärnan i det titeln står för.

Till TV3s försvar inleds programpresentationen just så här:

Efter ett stort antal självmord bland unga hbt-personer i USA höll politikern Joel Burns i oktober 2010 ett känslofyllt tal med temat ”det blir bättre”. Talet fick ett enormt genomslag världen över och kom att engagera en lång rad kända människor i kampen mot mobbing och utanförskap. Budskapet är enkelt – ge inte upp, det blir bättre.

Oavsett titeln så har jag fångats av de livsberättelser som presenterats. Speciellt gripande tyckte jag att avsnitten med Morgan Alling och Jonas Gardell var.
Det är viktigt att berätta för folk som kanske är i samma situation att det kan bli bättre och att det finns en utväg. Förhoppningsvis hjälper det till att göra pinan kortare för någon annan.
Men man måste inte vara känd för att hjälpa folk. Se dig omkring och försök göra vardagen lättare för människor i din närvaro genom att finnas. Se folk.. Alla kan vi göra skillnad.
Det ordnar sig du kommer få se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar