torsdag 19 maj 2011

Små solar i gräset då sommaren är slut...

Då jag tar mig hem från spårvagnen så passerar jag gräsmattor som får växa vilt.
Där har maskrosorna växt sig starka och de gula blommorna lyser upp omgivningen.
Jag gillar maskrosor. Dom får mig att tänka tillbaka till tider då man var liten och satt på ängen och band kransar av maskrosor. Helt enkelt små vibbar av sommar.
Jag vet att det är lite galet men jag gillar ju även andra saker som är lite udda, så som fiskmåsar. Fiskmåsar får mig att tänka tillbaka på sommrarna då vi tältade vid Sillvik. Fiskmåsarna väckte mig TIDIGT varje morgon och då var det dags att utnyttja dagen.
Nu är sommaren riktigt nära och jag verkligen önskar att den kommer bli lång och varm.
Jag går och nynnar på en låt som jag inte kan få ur sinnet.
Det gör inget, det är en låt man blir glad av:

Om maskros och tjärdoft
Jag lät alla mina maskrosor finnas
fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut.
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset när sommarn är slut.

För hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den – och jag fick rå om den.
Då gömde jag – små sommarminnen gömde jag.
Maskros som tändes i solsken som brändes
gömde jag.

Jag målade våran brygga med tjära
fast det finns impregnering av modernare sort
Men det luktar så gott när man kommer nära
och den doften behövs när sommarn är kort.

För hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den – och jag fick rå om den.
Då gömde jag – små sommarminnen gömde jag.
Tjärdoft som kändes i solsken som brändes
gömde jag.

Jag gjorde en liten visa att sjunga
när sommarens båtar har glidit förbi
och isarna liggertjocka och tunga.
För visor kan längta och längtar gör vi.

För hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den – och jag fick rå om den.
Då gömde jag – små sommarminnen gömde jag.
Maskros som tändes och tjärdoft som kändes
gömde jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar