fredag 14 maj 2010

HBT-festival

I min stad är det HBT-festival. Vackra regnbågsflaggor vajar över hela staden.
Jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma att inte alla är "vanliga" hetrosexuella.
Vad är då en "vanlig" HBT-person?
De vibbar jag får av programmet är en ganska kulturell person som intresserar sig mycket för politik, religion, sex och artisteri.
Visst finns det sådana HBT-personer och för den delen många sådana straighta personer.
Man får inte glömma att varje människa är unik!
Alla bögar är inte översexuella och alla lyssnar inte på schlager, alla flator är inte manhaftiga snusande bråkstakar, alla hetrokillar är inte våldtäktsmän, alla transpersoner försöker inte lura straighta till sex och alla straighta tjejer är inte bimbos. (lustigt att jag inte kan komma på någon fördom om bi-personer. Är dessa osynliggjorda eller "accepterade" för visst hetronormativt beteende?)
Vad som gör ont är då folk inte vågar acceptera den de är på grund av samhällets fördomar. Att man inte ska kunna hitta sin självkänsla och sin självrespekt för att man "avviker" från det hetronormativa idealet.
Jag är hetrosexuell men faktiskt så avviker jag... Jag är 36 år, är singel och har inga barn.. Inte direkt normativt!
Jag älskar människor! Jag älskar mina vänner oavsett sexuell läggning!
Jag tycker att alla ska få vara den de vill och hoppas att jag någon gång får uppleva att folk inte blir dömda för den de är. Jag har inte valt att vara grönögd och min bästa vän har inte valt att älska någon av samma kön.. Jag är nöjd med mina ögon och han är nöjd med sin kärlek.
På söndag tänker jag gå med mina vänner i "regnbågspromenaden" för att synliggöra och hylla individen. Allas samma värde oavsett sexuell läggning.
Kom med du också! Vi träffas vid operan på söndag klockan 13.00.

1 kommentar: